Részecskeszűrő - Kötelező a csere?

A részecskeszűrő csere és a részecskeszűrő tisztítás sajnos egyre divatosabb kifejezések a dízel autósok körében. A koromgyűjtésben jeleskedő alkatrésznek, sajnos véges az élettartama.
Részecskeszűrő - Kötelező a csere?

Nézzük a tényeket, azaz a DPF-nek nevezett alkatrész felépítését és működését. Ezeket ismerve, már a műszaki dolgokban kevésbé jártas személyeknek is világos lesz, hogy mi a helyzet a részecskeszűrővel, azaz a DPF-el. A dízelmotorok kipufogórendszerében elhelyezkedő alkatrész elméleti élettartama kb. 150 ezer kilométer. Ennél természetesen lehetnek hosszabb és rövidebb futásteljesítmények is. Ez nagyban függ az autó karbantartásának a színvonalától.

Ha az előírt gyári szervizeket betartották, és a megfelelő minőségű motorolajat használták, akkor rendben lehet a DPF. Ha az autóba AdBlue folyadékot kell tölteni, akkor annak a minősége is számít. Tehát ha valaki spórolás címén vízzel hígítja a karbamid oldatot, vagy anélkül jár, akkor lerövidíti a DPF életét. Ez akkor is megtörténik, ha ”okosba” szerzi be a bizonytalan eredetű AdBlue-t.

A fentebb elhangzottakat érdemes betartani, mert ezekkel meg lehet hosszabbítani a részecskeszűrő életét. A részecskeszűrő tisztítás új módszere, a TerraClean mostanában kezd teret nyerni. Ennek a nagy előnye a baráti ár mellett, hogy a kipufogórendszert nem kell megbontani a tisztításhoz. Ezzel az új technikával, érdemes megelőző csapást mérni az eltömődésre. A TerraClean DPF tisztítás bevetésével, meg lehet hosszabbítani a részecskeszűrő élettartamát és ki lehet tolni az igen költséges cserének az idejét is.

Korábban már említettünk pár dolgot a DPF-vel kapcsolatban, amit jó tudni még, az a felépítése. A kb. 40 centiméter hosszú, vastag csőre hasonlítható alkatrész, belül rendkívül sok apró nyílással rendelkezik. Ezeknek az a feladata, hogy a korom részecskéket ”megfogják”. A sok nyílás óriási felületet képez, ezért némely részecskeszűrő belső területe akkora, mint egy focipálya!

Úgy működik a részecskeszűrő, hogy a begyűjtött kormot, az AdBlue folyadék segítségével időnként kiégeti a rendszerből. Ez a művelet kb. 700-750 kilométerenként történik.

A leírásokból most már a laikusoknak is tiszta, miért vált a dízel autósoknál ekkora mumussá a DPF. Szerencsére akad gazdaságos, megbontás nélküli megoldás a részecskeszűrő tisztítására.

Kapcsolódó cikkek

Részecskeszűrő - Kötelező a csere?

Részecskeszűrő - Kötelező a csere?

A részecskeszűrő csere és a részecskeszűrő tisztítás sajnos egyre divatosabb kifejezések a dízel autósok körében. A koromgyűjtésben jeleskedő alkatrésznek, sajnos véges az élettartama.

Modernebb kinézetű autó egy szempillantás alatt

Modernebb kinézetű autó egy szempillantás alatt

A mai modern autók döntő többségét LED fényforrásokkal szerelik.